Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Rado Ondřejíček | 1.12.2005 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Židia, paranoja, sex a čokoľvek ďalšie

Blank

Ešte stále môžete každý týždeň vychytávať sériu filmov Woodyho Allena na ČT2. Autori TV tipov na ne vo svojich piatkových výberoch nikdy nezabúdajú. Tento medzi nimi zatiaľ tuším nebol a možno ani nebude. Aspoň nie priamo. V skutočnosti v nich je roztrúsený po kúskoch. Paranoje, šľahanie najväčšími hitmi filozofie, obracanie základných Freudových téz, neurotický intelektuál verzus cynická realita, ťažké ženské iracionálno v kontraste s obsesiou racionálne analyzovať a tak ďalej. Vzájomnou kombináciou čohokoľvek z uvedeného sa dá poskladať väčšina Allenových filmov. Čokoľvek to však má v sebe všetko naraz. Čistý Allenovský extrakt, alebo aj kompilát, mohol by niekto povedať. Pochopiteľne, odohráva sa to v New Yorku a Woody, ako takmer vždy, hrá seba samého.

Šesťdesiatniečoročný David Dobel je učiteľ a spisovateľ. Texty mu už nejdú ako za mladi, vedomostne povrchovo stierateľní študenti ho frustrujú, ale nenudí sa. Našiel si novú zábavku. Mladého nádejného spisovateľa Jerryho Falka. Tam, kde mladý vo svojej, do extrému vyšperkovanej neschopnosti riadiť vlastné kroky potrebuje poradiť, tam je starý ochotný ísť ďaleko za hranicu bežného odovzdávania skúseností. Paranoik a mizantrop posadnutý krivdou páchanou na vlastnom židovskom pôvode sa ujme dobre tvarovateľnej osoby riešiacej problémy s frajerkou, čo tvrdí, že spí s inými, aby vedela, či je vôbec ešte schopná spať s ním samotným. Výsledný film sa mohol vydať oboma smermi. Namiesto depresívnej psychoštúdie o zmysle bytia a strachu pred svetom sa veci ubrali smerom k zábavnej komédii.

o-cokolvek2

Dej je vpred posúvaný dialógmi rovno gravírovateľnými do platinovej doštičky. Allenova postava sa vyjadruje v aforizmoch a samozrejme, tikavou ustaranou mimikou. Naproti nej stojí ručno-nožné herectvo Jasona Biggsa, doteraz najmä hviezdy sekrecióznych teenagerských komédií. Dokonale vyšperkované dialógy oboch vyvažujú hromadné neurotické scény plné prekrikujúcich sa ľudí. Dobre známa majstrova špecialita. Málokto vie hromadnú hádku nakrútiť tak, aby mal divák v každej chvíli prehľad, kto s kým a o čom sa háda. V tomto filme tieto situácie korení Christina Ricci, čo je tá prapodivná frajerka a najmä jej večne mladá mama nakvartírovaná v tom istom byte. Scéna, keď Dobel kúpi mladému ruskú pušku a sadu na prežitie, aby sa na začiatku dvadsiateho prvého storočia ubránil, keby poňho prišli fašisti, obsahuje všetkých päť hlavných postáv pokope. Vidieť ju v kine, bola by dôvodom ísť na film ešte aspoň raz. Doma v počítači ju môžete dva dni spokojne otáčať dookola.

o-cokolvek3

Ako sú mladiství fanúšikovia Jasona Biggsa zvyknutí, aj tentoraz sa vo väčšine svojich výstupov zaoberá sexom. A ako sú zvyknutí fanúšikova Woodyho Allena, ten hovorí o sexe v podstate vždy, i keď z jeho úst vychádzajú slová patriace skôr do Psychoanalýzy od A po Z. Síce to nie je jediná téma, ale keď sa chcete večer vyťahovať v krčme brisknými hláškami na túto tému, toto je film pre vaše sobotňajšie popoludnie. Na svoje si prídu aj priaznivci židovskej pospolitosti a najmä členovia krúžku mladých paranoidných neurotikov.

Hardcore Allenovci, prisahajúci na Hannach a jej sestry, si Čokoľvek až tak neobľúbili, už len preto, že to je v prvom rade karikatúra na mnohé z ostatných filmov génia oženeného s vlastnou nevlastnou dcérou. O to väčšie lákadlo pre nás obyčajných.



Rado Ondřejíček  viac od autora »
Vaše reakcie [3]