Dagmar (Anna Geislerová) má problém. Na krku dvoch synov a jej súčasný chlap sa zmôže len na sľuby o tom, že sa rozvedie a konečne budú spolu. Monika (Tatiana Vilhelmová) maká v miestnom supermarkete, no chystá sa za frajerom do Ameriky, aby sa vykúpila z biedy svojho okolia. Toník (Pavel Liška) zase odišiel od rodičov a žije bez peňazí v polorozpadnutom dome len s tetou. A ešte čosi: každý hľadá svoje šťastie.
Režisér a scenárista Bohdam Sláma na seba upozornil vážnejšie v roku 2001 svojím debutom Divoké včely, ktorým sľubne vstúpil do českej kinematografie. Hoci dostal pred kameru niekoľko známych tvárí (Pavel Liška, Tatiana Vilhelmová, Zuzana Kronerová a Jaroslav Dušek), ťažisko bolo postavené skôr na nehercoch. Nevyhol sa síce tomu dôverne známemu efektu, keď sa človek prvýkrát postavený pred kameru občas do nej zvedavo zahľadí, ale práve toto dodáva snímke realizmus a bezprostrednosť. Príbeh z akéhosi zapadákova sa stáva uveriteľnejším, než keby si v ňom sociálne prípady zahrali len mediálne prefláknuté tváre. V mixe nehercov a profesionálov pokračoval aj vo svojej filmovej novinke, ktorú nazval jednoducho – Štěstí.
Samotný názov snímky až príliš ostro kontrastuje s dejom. Bohdan Sláma svoj nový autorský film postavil hádam až na priveľkom množstve dramatických situácií. Žiada sa povedať, že pre samú tragédiu nie je vidieť príbeh. Ten sa začne zamotávať v okamihu, keď Dagmar, ľudovo povedané, začne prepínať a rozkrúti sa pomyselný kolotoč negatívnych situácií. Tak ako sa Slámovi podarí v úvodných minútach vynikajúco načrtnúť svoje postavy a dovolí divákovi, aby si ich obľúbil, tak do nich vzápätí začne búšiť hádkami a úmrtiami. Vŕši ich jednu na druhú, až sa aj tým, ktorí zvyknú v kine plakať pri každej dojímavejšej scéne, uzatvoria slzné kanáliky. Je toho toľko, že sa divák postupne stáva otupeným, a možno podobne ako v reálnom živote, apatickým voči ranám osudu.
V čase, keď sa na Slovensku filmové ľady roztápajú len veľmi pomaly, je už zvykom, že sa naši herci objavujú v českých filmoch. Sláma obsadil Zuzanu Kronerovú, ktorú mal už v Divokých včelách, do postavy svojráznej tety a ako patriarchálnu hlavu rodiny nám predstavil Martina Hubu. Obaja sa šikovne pohybujú medzi mantinelmi vymedzenými scenárom a majú potenciál prilákať do našich kín viac divákov.
Trio hlavných predstaviteľov – Geislerová, Liška a Vilhelmová – patrí v súčasnosti medzi najvychytenejšie tváre českého filmu. Prečo je to tak, dokazuje aj táto snímka, za ktorú si posledná menovaná konečne dokráčala po Českého leva (ten jej predtým päťkrát unikol). Štěstí získalo napokon levov sedem a svoje sošky si doma na čestné miesta uložili okrem režiséra aj Liška a Geislerová. Mimochodom, Štěstí je skutočným festivalovým hitom, zatiaľ si z každého, kde ho premietali, odniesol minimálne jednu cenu.
Filmov ako Štěstí nie je veľa. Na jednej strane hereckým obsadením konkuruje snímkam Jana Hřebejka (najmä duom Bolek Polívka a Simona Stašová), no na druhej sa ponára do ľudskej duše oveľa hlbšie. Pomocou dlhých záberov bez strihu vťahuje do deja pôsobivejšie než nejaký počítačový efekt. Nerieši problémy, neukazuje, ako to má v medziľudských vzťahoch vyzerať, je len sprostredkovateľom reality. Síce bezútešnej a filmovej, ale zato niet dôvodu, prečo by sme jej nemali uveriť. Kedy sa vám to naposledy stalo v kine?
Štěstí, Štěstí. Česká republika 2005, kino, 100 min.
Réžia: Bohdan Sláma
Scenár: Bohdan Sláma
Kamera: Diviš Marek
Hudba: Leonid Soybelman
Hrajú: Anna Geislerová – Dagmar, Tatiana Wilhelmová – Monika, Pavel Liška – Toník, Zuzana Kronerová – teta, Bolek Polívka – Souček, Simona Stašová – Součková, Martin Huba – otec
Oficiálna internetová stránka: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/stesti/
Ďalšie články zo štvrtka 6. apríla 2006
Eva Borušovičová: Madonnin svet
Peter Petro: Dobrodružstvá mladej umelkyne
Miroslav Ulman: Na čo zájsť do kina v apríli?
Imrich Rešeta ml. viac od autora »
Vaše reakcie [1]
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|