19. decembra 2001 sa stretli v Štúdiu 12 priaznivci divadla a aktivít Divadelného ústavu, aby otvorili Štúdio 12. Bývalé rozhlasové štúdio v pôvodnom architektonickom riešení sa tak stalo novým reprezentačným, výstavným a kultúrnym priestorom pre vznik pôvodných divadelných projektov.
Prvým z nich bola slovenská premiéra hry Faedrina láska britskej dramatičky Sarah Kaneovej v réžii Jána Krekáňa, nasledovali ďalšie, spolu 23 inscenácií, z ktorých mnohé zaznamenali veľký úspech u divákov a odbornej verejnosti: Táňa-Táňa Oľgy Muchinovej v réžii Mariána Amslera a Katka Krátka tu už nepracuje v réžii Jána Šimka boli nominované na ocenenie Dosky v kategórii Objav sezóny. Rekordné počty predstavení a veľký divácky ohlas mal Deus ex machina Petra Pavlaca v réžii Patrika Lančariča. Štúdio 12 podporilo nielen profesionálne divadelné aktivity, ale tiež projekty predajcov časopisu Nota bene a sociálnych pracovníkov, v poradí tretí projekt pod názvom Oktagon a pod hlavičkou nového Divadla bez domova mal premiéru v októbri 2006. Prioritou dramaturgie Štúdia 12 bola vždy podpora súčasnej drámy, a tak tu bola väčšina textov uvedená v absolútnej slovenskej premiére (Sny Ivana Vyrypajeva, Jaskynná panna Evy Maliti-Fraňovej, Hotline Sone Ferancovej a Petra Pavlaca, Kaspar Petra Handkeho, Rodinné príbehy Biljany Srbljanovič či Minach Ivy Volánkovej).
Významné boli spolu stovky ďalších podujatí: hosťovaní mimobratislavských, českých a zahraničných divadiel (napr. Bábkového divadla na Rázcestí z Banskej Bystrice, Občianskeho združenia Metamorfózy, pražského divadla M.U.T či divadla Alfred ve dvoře), hudobných podujatí (medzinárodné festivaly Večery novej hudby, Orfeus, Next, koncerty vážnej hudby v spolupráci s Hudobným centrom), multižánrových podujatí (projekt inscenovaných čítaní Listování.cz, projekt Aninietakdivadla Daniela Heviera, večery hudobníka a herca Daniela Heribana), literárnych podujatí (festival poézie Ars Poetica), seminárov a kolokvií (o Magde Husákovej-Lokvencovej či o Jozefovi Kronerovi), prezentácií a krstov kníh Divadelného ústavu a iných vydavateľstiev.
Štúdio 12 za päť rokov svojej existencie prispelo k vzniku významných projektov na poli nezávislej kultúry a stalo sa obľúbeným bratislavským kultúrnym priestorom.
V decembri 2006 uzatvorilo Štúdio 12 po piatich rokoch pomyselnú štartovaciu čiaru svojho fungovania, vchádza do ďalšieho tvorivého obdobia a s novým rokom prichádza s novou tvárou. Vynovená dramaturgia bude pod heslom sezóny 007 Why be normal? pokračovať v podpore súčasnej slovenskej a svetovej drámy, avšak prinesie viac nových projektov, intenzívnejšiu kooperáciu a zaujímavejšiu konfrontáciu tvorcov. Výsledkom bude nová webová stránka, bohatší mesačný program, viac zahraničných tvorcov, známe, ale i nové herecké tváre, absolútne divadelné novinky, multižánrové a multimediálne podujatia a veľa prekvapení pre divákov, ktorí sa neboja v divadle riskovať svoju normálnosť.
Tlačový oznam viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|