Ja viem, Gaiman napísal aj nejakú beletriu, ale osobne predstieram, že len nezameniteľné Nikdykde. Nemám síce nič zásadné proti Koraline, ani proti Americkým bohom či Anansiho chlapcom, ale rád o Gaimanovi premýšľam ako o géniovi, predovšetkým o komiksovom géniovi, a to sa zoči-voči jeho beletristickým pokusom dá len ťažko. Géniovia totiž nepíšu zameniteľný štandard.
Neil Gaiman, stvoriac Sandmana, stvoril autonómny komiksový svet, podobný tomu nášmu, ktorého je metonymiou, ale nie identický. Svet, v ktorom veci fungujú podobne ako u nás, ale v pozadí, za nimi, ich zvýznamňuje ešte čosi iné. Bytosti, voči ktorým sa žije ľahšie, bytosti, vďaka ktorým nachádzame v živote hlbší zmysel. Pomáhajú nám odkrývať tajomstvá v Snoch (Dream), Smrti (Death), Túžbe (Desire), Zúfalstve (Despair), Osude (Destiny), Blúznení (Delirium) a Skaze (Destruction). To sú ony, tie bytosti, inkarnácie nesmrteľnosti, súrodenci, vymedzujúci všetko, čo nás utvára.
Sen poznáme najlepšie, v českých prekladoch dosiaľ vyšlo päť Sandmanových komiksových kníh a je len otázka času, kým vyjde zvyšok. Fajn, lebo sú primárne, určujúce, svet definujú. Avšak ten svet je väčší a svoje príbehy potrebujú rozpovedať aj ďalšie z jeho postáv. Sú príliš živé, skutočné na to, aby sa tiesnili v jednom príbehu. Preto sa zrodila Smrť, samostatná komiksová séria, a ďalší zo sandmanovských spin-offov, odbočiek, Lucifer. Ale o tom nabudúce, dnes zostaňme pri Smrti.
Šťúple žieňa v gotickom kostýmčeku, neduživá vlažná fanúšička Marylina Mansona. Alebo Placeba, prípadne The Mission. Neviem, či naozaj je, len tak vyzerá. Imidž je dôležitý, slečne v kvetovaných šatočkách by sotvakto uveril, že je Smrť, gotičke síce tiež neveria, ale aspoň to pôsobí dôstojnejšie.
Raz za sto rokov vezme na seba smrť hmotnú podobu, aby skúsila život takpovediac na vlastnej koži, live. Aby lepšie pochopila, o čom vlastne život je a čo všetko ľuďom svojím príchodom do ich životov berie. A čo dáva. Len celkom náhodou smrť prichádza v ľudskej podobe na Zem práve v deň, keď sa Sexton Furvival, depresívny pubertiak, rozhodne vyhľadať ju. Píšuc list na rozlúčku, je odhodlaný smrť stretnúť práve dnes. Jeho samovražda nemá byť demonštračná, nevolá o pomoc, len sa chce zabiť, lebo stratil cestu.
Nezabije sa, lebo vôbec to nie je náhoda, a smrť stretne aj tak a prežije s ňou celý deň plný smrteľných dobrodružstiev. Magický, hoci Sexton sa mágii bráni.
Smrť je komiks o živote, nie paradoxne, naopak, celkom prirodzene, komiks, v ktorom sa toho udeje viac, ako je na prvý pohľad zjavné. Vládne atmosféra, tú zvláda komiksový jazyk najlepšie, ponurá, ale nie smutná. Veľa dôležitého sa deje medzi políčkami, takže to priamo nevidno, ale je to o to silnejšie, lebo obrázky sa zjavujú priamo v mysli. Netreba, aby ich ktosi nakreslil, len veci predchádzajúce a nasledujúce.
Preto ma komiks fascinuje, pre tú silu obrazov, čo si kreslíme sami. Smrť je toho výborným príkladom, toho rozprávačského postupu myslím, nevyžaduje totiž nijako zvlášť komiksovú gramotnosť, ergo do svojich tajomstiev pustí aj ľudí, ktorí komiksy nezvyknú čítať, respektíve nevedia to. Takto je dokonca ľahšia, recepčne prístupnejšia ako materský, otcovský, súrodenecký, či najpresnejšie, zdrojový Sandman.
Dúfam, že sa bude predávať rovnako dobre ako Sandman, rád by som sa totiž dočkal ďalších príbehov.
A nakoniec bonus, Smrť, sexy smrť didakticky poučuje čitateľov o bezpečnom sexe. No nekúpte to!
Gaiman, Neil; Bachalo, Chris; Buckingham, Mark; McKean, Dave: Smrt: Vysoká cena za život. Praha, Crew 2007. Obálka Dave McKean, preložil Viktor Janiš. 104 strán.
Komiks poskytol Brloh
Juraj Malíček viac od autora »
Vaše reakcie [1]