Keď je planéta v ohrození a polícia si nevie rady, zvyčajne je po ruke nejaký maskovaný hrdina. Shiwan Khan sa chystá na svetovládu pomocou atómovej bomby, no aj keď sa ukrýva v neviditeľnom dome, hrdinský Shadow (Alec Baldwin) mu ide po krku.
Celovečerná verzia amerického pulpového seriálu z tridsiatych rokov patrí medzi zúfalo nedocenené snímky. Zatiaľ čo sláva pôvodných príbehov zasiala ovocie v podobe desiatok televíznych či komiksových vydaní alebo poltuctu filmov, filmová adaptácia Tieň diabla z roku 1994 je prakticky neznáma. A to napriek úžasnej retro atmosfére, správne zlému hlavnému protivníkovi a faktu, že je to jeden z najkomiksovejších filmov, aké poznám. Všimnite si tiež, koľko slávnych mien sa podieľalo na jeho výrobe. Scenárista David Koepp napísal napríklad Jurský park, Spidermana, alebo roky pripravovaného Indiana Jonesa. Jerry Goldsmith zložil hudbu k viac než trom stovkám seriálov a filmov, medzi ktorými nechýba Generál Patton, alebo série Votrelec a Rambo. No a Ian McKellen si zase zahral v trilógiách X-Men a Pán prsteňov.
The Shadow, teda Tieň, ale ja sa bránim prekladom mien postáv, vznikol nezámerne v tridsiatych rokoch minulého storočia. Pôvodne bol len rozprávačom v rozhlasových príbehoch s názvom Street & Smith’s Detective Story Hour. Keď si ho poslucháči obľúbili natoľko, že žiadali jeho vlastné dobrodružstvá, vydavateľstvo Street and Smith najalo na ich tvorbu spisovateľa Waltera B. Gibsona. Nebol to však len nejaký grafoman, hoci za dvadsať rokov napísal 282 z viac než troch stoviek Shadowových príbehov. Gibson bol zároveň profesionálny kúzelník, čo mu umožnilo ponoriť čitateľov hlbšie do atmosféry pulpových príbehov a dodať im na magickosti. Kto iný než človek živiaci sa pokútnym umením by totiž mohol písať tak správne naivné a dych berúce príbehy?
Shadow by sa hodil aj do dnešného sveta. Základom bol totiž nápad na noirového antihrdinu, ktorý sa v spôsobe boja so zločinom odlišuje od svojich protivníkov len tým, že v podstate stojí na strane zákona. Je násilnícky typ, ktorý nemal problém aj zastreliť porazených zločincov. Teda ideálna postava na to, aby si ju diváci obľúbili. Filmovú slávu však stratil niekde v polovici päťdesiatych rokov. Producenti sa ho preto rozhodli oživiť, i keď v mäkšej podobe, o štyri dekády neskôr. Namiesto plánovaného hitu, ktorý by mohol naštartovať celú sériu, tzv. franchise, však Tieň diabla prepadol na celej čiare. Taká dôsledná štylizácia zrejme podľa odozvy diváckej masy nemá miesto v kinách, ale skôr v románoch či komikse. Podobne totiž dopadol trebárs o niekoľko rokov starší Dick Tracy (1990) od Warrena Beattyho.
Tieň diabla je príjemný pulpový príbeh, ktorý, žiaľ, asi nikdy neprekročí hranice pôvodných románov. Nemá totiž potenciál zaujať široké masy divákov. Ale ak máte radi naivné detektívne dobrodružstvá plné neúnavných hrdinov a zlých nepriateľov, môže vás v pohode chytiť za srdce. Spolu s Darkmanom (r. Sam Raimi, 1990) a Fantómom (r. Simon Wincer, 1996) patrí do trojice viac alebo menej vydarených obdobných pokusov o vytvorenie filmov, na ktoré musíte mať jednoducho bunky. Tieň diabla je z tohto triumvirátu hrdinov zrejme najlepší, preto vám nič nebráni ponoriť sa do minulosti a držať mu palce v boji za záchranu sveta.
Tieň diabla, The Shadow, USA, 1994, film na stiahnutie,108 min.
Réžia: Russell Mulcahy
Scenár: s použitím postáv Waltera B. Gibsona napísal David Koepp
Kamera: Stephen H. Burum
Hudba: Jerry Goldsmith
Hrajú: Alec Baldwin – Lamon Cranston/Tieň, Penelope Ann Millerová – Margo Laneová, Ian McKellen – Dr. Reinhart Lane, Tim Curry – Farley Claymore
Ďalšie články z piatka 8. septembra 2006
Mirka Gučiková: Chuť po malinách
Michaela Malíčková: Tekvica nenávidená aj milovaná až za hrob
David Reten: Akčné béčka vracajú úder
Ján JoFIX Čičmanec: Larino najsmutnejšie dobrodružstvo
Imrich Rešeta ml. viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|