Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Imrich Rešeta ml. | 19.10.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Bergman robí problémy

Blank

Lupiči nemali nikdy na ružiach ustlaté. Buď musia utekať predlhých 3000 míľ pred naštvaným krvilačným parťákom, prípadne si to rozhádžu u vplyvného bossa, ktorý s ľuďmi, čo ho okrádajú, nezaobchádza práve v rukavičkách. Podobne sa namočil aj Joe Moore (Gene Hackman). Nie len že sa jeho starecká tvár pri jednej z akcií nedopatrením ocitla na zábere bezpečnostnej kamery, ale i drzý priekupník Bergman (Danny DeVito) odmieta vyplatiť odmenu. Joe a jeho kumpáni sa ešte poriadne zapotia, než uskutočnia Poslednú lúpež.

Prvá filmová lúpež, ktorou vlastne aj snímka vťahuje diváka do deja, sa nevydarí podľa predstáv. Jedna z predavačiek klenotníctva odmieta zaspať napriek spoľahlivému prípravku pridanému do kávy, a tak sa Joe vypraví zhasnúť ju ručne. Keďže si pri tejto príležitosti dá dolu masku, kamera ho zaznamená a v lupičskom povolaní už skončil. Takže potrebuje čo najviac prachov, aby sa mohol stiahnuť z biznisu. Vtedy sa na zadné postaví priekupník Bergman, ktorý požaduje ešte jednu fušku a do tímu lupičov navyše prihodí svojho synovca Jimmyho (Sam Rockwell). Mladý okrem toho, že nie je Joeovi po chuti, ešte mu chodí za ženou a snaží sa ho pripraviť aj o lup.

Ako ste si všimli, zatiaľ žiadna masívna prestrelka. Režisér a scenárista v jednom David Mamet vystaval svoj príbeh skôr tradične, teda vzhľadom na to, že nepotrebuje krviprelievanie či automobilové naháňačky. Postavy súperia medzi sebou skôr na duševnom poli, jedna strana sa snaží tú druhú prekabátiť a vyhráva ten, komu zostane na konci dáma. A nielen tá pomyselná zo šachovnice, ale aj tá reálna, zosobnená Joeovou mladou manželkou. I keď to všetko vlastne závisí od uhla pohľadu. Súperí sa nielen o ženu, ale hlavne o lup, každá z postáv má iné priority.

 

Ak považujeme Mametov film za tradične až staromilsky orientovaný z hľadiska rezignácie na akčné prvky a dôrazu na konanie postáv, treba dodať, že i po formálnej stránke nie je moderný. Žiadne divoké kamerové nájazdy či divoký strih. Skrátka poctivé remeslo, ktoré na druhej strane odhaľuje slabiny scenára. Dejových zvratov je tam akosi priveľa, postavy sa prebíjajú navzájom tromfami, žiadne tušé, šach-mat, royal flush, dve šestky, väčšia berie či porážka pána jaskyne dlho nevydržia, lebo príde niečo ďalšie. Nie že by divák nerozumel tomu, čo sa deje na obrazovke, ale hra kto z koho by sa mohla vyriešiť aj menej prekombinovane.

 

David Mamet je vo svete filmu pojem. Presadil sa najmä ako scenárista kriminálky Nepodplatiteľní či svižnej satiry Vrtieť psom. Má dve nominácie na Oscara a za drámu Glengary Glen Ross získal Pulitzera. Písať teda skutočne vie a najlepšie mu idú asi dialógy, čo je dosť dobre vidieť i na Poslednej lúpeži. Príbeh samotný je taký nijaký a ak si ho zapamätáte i na druhý deň, celkom ma prekvapíte. Skôr by som za čierne kone diváckeho záujmu označil Gena Hackmana a Dannyho DeVita, starú hereckú gardu, ktorá by utiahla i horšiu snímku. S nimi je Posledná lúpež príjemným štandardom.

Posledná lúpež, Heist. Kanada – USA 2001, film na stiahnutie, 109 min.

Réžia a scenár: David Mamet
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Theodore Shapiro
Hrajú: Gene Hackman – Joe Moore, Danny DeVito – Mickey Bergman, Delroy Lindo – Bobby, Sam Rockwell – Jimmy, Rebecca Pidgeon – Fran
Oficiálna internetová stránka: http://heist.warnerbros.com/cmp/intro.html



Imrich Rešeta ml.  viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy