Súčasná americká, respektíve globálna politická situácia je v poslednom období vďačným námetom Hollywoodu. Ešte stále v našich kinách exceluje vynikajúce Kráľovstvo, o pár dní prídu Hrdinovia a zbabelci od Roberta Redforda, a medzičas vypĺňa Unesený, ktorý sa zatiaľ presúva po svete pomerne nenápadne. Ba čo viac, ašpiruje na jeden z veľkých komerčných prepadákov roka.
Snímka odkrýva jednu z čiernych škvŕn americkej a v podstate celosvetovej politiky – ak je niekto podozrivý z terorizmu, jednoducho sa stratí. Skončí v niektorej z tajných väzníc, ktorých existencia občas vypláva na povrch, a tam sa dotyčný na vlastnej koži presvedčí, že mučenie môže byť i nástrojom demokracie. Závisí však od toho, z akého uhla pohľadu sa naň díva. Keď sitom tajných služieb neprejde chemický inžinier Anwar El-Ibrahimi (Omar Metwally), darmo jeho tehotná žena Isabella (Reese Witherspoonová) čaká na letisku, Anwara niet. Záznam o ňom nemajú ani aerolínie, oficiálne do USA nepriletel. Dôkazom o opaku je však výpis z kreditky, pretože si niečo kúpil na letisku. Zmiznutie začína zapáchať.
Unesený je v podstate kriminálka. Atraktivitu pre súčasného diváka si zvyšuje politickými presahmi, ale tým to hasne. Isabella síce s pomocou známeho pátra v politických kruhoch po svojom mužovi, no už od začiatku vieme, za kým ju snaženie privedie. Nedočkáme sa prekvapivých odhalení, pri ktorých padajú hlavy, alebo sa aspoň ukáže, kto bol už od začiatku utajená sviňa. Postavy z americkej dejovej línie len zisťujú to, čo divák už dávno vie a nepotrebuje sa tým zapodievať.
Zaujímavejšie veci sa už dejú priamo v Severnej Afrike, kde z vyplašeného Anwara dolujú v tajnom väzení informácie. Na výsluch dohliada začínajúci agent CIA Douglas (Jake Gyllenhaal), ktorému brutálne spôsoby nie sú príliš po chuti, ale práca je práca. Je morálne, ak takýto brutálny zásah do života jednotlivca ospravedlníme snahou o záchranu stoviek ďalších životov? A čo ak je väzeň nevinný? To sú najzásadnejšie otázky celého filmu. Je správne, ak sa nimi zaoberá kinematografia, ale treba si uvedomiť, že nie sú príliš komerčne lákavé. Unesený navyše disponuje iba jednou akčnou scénou, výbuchom, ktorý rozmetá námestie hneď na začiatku. To veľa divákov do kina nepriláka.
Režisér Gavin Hood, ktorého predchádzajúci film Tsotsi môžete vidieť v našich kinách v rámci Projektu 100, sa v prípade Uneseného príliš nevyznamenal. Pracuje síce dobre s hercami, v snímke niet nevyrovnaného výkonu, snáď s výnimkou rozpačitého Jakea Gyllenhaala, ale s biednym scenárom sa veľa robiť nedá. Aj legenda formátu Meryl Streepovej sa akosi stráca v deji a potenciálne silné scény nemajú dostatočný náboj. Skrátka, Unesený je premárnená šanca, ktorá zapadá aj v súčasnej línii neakčných politických filmov a časom si na ňu zrejme nikto nespomenie. Najviac ma potešila hudba. Podobne ako v Tsotsi stavil Hood na hlboké, takmer podprahovo duniace tóny a rap tentoraz vymenil za etno prímes. Ako tak uvažujem, na návštevu kina je to trochu málo.
P.S.: Unesený má zaujímavú pointu, po ktorej by som však odporúčal opustiť kinosálu, lebo film následne hrozne upadá. Žiaden strach, prídete len o pár nepodstatných presladených minút.
Unesený, Rendition. USA – Južná Afrika 2007, kino, 125 min.
Réžia: Gavin Hood
Scenár: Kelley Sane
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Paul Hepker a Mark Kilian
Hrajú: Meryl Streepová – Corrine Whitmanová, Reese Witherspoonová – Isabella Fields El-Ibrahimi, Jake Gyllenhaal – Douglas Freeman
Oficiálna internetová stránka: http://www.renditionmovie.com/
Imrich Rešeta ml. viac od autora »
:: Súvisiace reklamné odkazy |
|