Toto je archívna verzia magazínu T-Station, ktorého prevádzka bola ukončená 31.7.2008


:: Elena Akácsová | 27.2.2007 viac od autora zobraz všetky

  viac od autora »

Povinné čítanie pre dizajnérov, grafikov a platiacich divákov

Blank

Nepatrím k ľuďom, čo si myslia, že stačí pracovať ako osvetľovač u dobrého režiséra a o rok už sa môže do režírovania pustiť sám, lebo sa na neho z toho talentu a remesla už dostatočne veľa nalepilo. Napriek tomu mám pocit, že rokmi spolupráce s rôznymi teoretikmi a praktikmi grafickej tvorby a dizajnu som si predsa len dostatočne vycibrila schopnosť rozoznávať dobrú prácu od zlej, talentovanú od netalentovanej a remeselnú od amatérsky nezvládnutej. Občas ma zamrzí, že sa mi nedostalo žiadneho veľkého talentu túto činnosť aj vykonávať, našťastie sa mi nedostalo ani bohvieakej remeselnej zručnosti, a tak nemusím pri pohľade na skvelé výtvory talentovaných trpieť ako Salieri pri počúvaní Mozarta. Naopak, môžem si ich diela radostne a bez štipky závisti vychutnávať, prípadne ich kritizovať.

Ak trpím, tak iba spoločne s talentovanými. To vtedy, keď im do práce začne vŕtať nejaký netalentovaný človek a trpím ešte viac, keď ten človek nemá ani len schopnosť kvalitu rozpoznať. Zato má rozhodovaciu právomoc a peniaze. Ľudia pracujúci v reklamných agentúrach by vedeli na túto tému rozprávať celé hodiny. Ale je to ich práca a každý máme svoje vlastné profesijné trápenia. Možno keď budú najbližšie dumať, aký kreatívny darček priniesť svojmu klientovi, mohli by namiesto treskuto vtipných vecí použiť môj nasledujúci tip. Dokonca dva.

Slovart vydal dve prekrásne knihy pre milovníkov kvalitného dizajnu a typografie. Dobre sa budú vynímať aj na poličke obdarovaného marketingového manažéra, ale to by bola fakt škoda, keby len niekde zbierali prach, lebo listovať nimi je čistý pôžitok. Sú krásne nielen vybranými ukážkami, ale aj samy osebe. Najmä prvá z dvoch spomínaných kníh – 1000 spôsobov spracovania písma, s podtitulom Tvar písmena dotiahnutý do dokonalosti – je dotiahnutá do dokonalosti. Niet sa čo diviť, pretože ju graficky spracovali ľudia z autorského tímu agentúry WilsonHarvey (patriacej pod Loewy Group), ktorí ju vytvorili aj obsahovo a vyberali do nej najlepšie z najlepších svetových prác. Spod prísnej kontroly autorského tímu sa vymkla len jazykovo lokalizovaná obálka, ktorá graficky mierne utrpela dlhším názvom knihy v českom preklade. Kniha v prehľadnej katalógovej podobe ponúka 1000 ukážok použitia a spracovania písma v mnohých projektoch v tlačenej podobe. Je rozdelená do šiestich kapitol: Letáčiky + letáky, Knihy + časopisy, Logá + firemné hlavičky, Brožúry, Plagáty + transparenty, 3D + outdoor + digitálne. Na konci knihy je praktický index podľa agentúr, v ktorom sa dá zistiť nielen to, odkiaľ práce pochádzajú, kto bol projektový art director, dizajnér a kto osvietený zadávateľ, ale aj aký softvér bol použitý a samozrejme aj to najdôležitejšie – samotný hlavný hrdina knihy – font, teda tvar písma. Okrem indexu je v knihe už len jeden text, úvodné slovo šéfa autorského tímu Paula Burgessa. A potom už len ukážky a ukážky a ukážky. Čistá práca.

Druhá kniha je encyklopedická. Podoby moderného dizajnu sú vynikajúcim študijným prameňom pre každého, kto sa zaujíma o umenie dvadsiateho storočia, pravda, ak dizajn za umenie považuje. Ja áno, dokonca si myslím, že dizajn je to najčistejšie moderné užité umenie, ktoré najlepšie vypovedá o svojej dobe. Kniha ponúka presne to, čo si pod slovom encyklopédia môže človek želať a predstavovať. Stručný popis každého zo štyridsiatich zahrnutých štýlov, časové a zemepisné zaradenie, hlavné charakteristiky a skutočnosti, hlavní predstavitelia a školy, prepojenie na ďalšie štýly, obrazové ukážky. Encyklopédia obsahuje klasický register, odporúčanú literatúru a odporúčané miesta, kam si ísť jednotlivé štýly pozrieť. Skvelé a prehľadné sú aj úvodné chronologické prehľady hnutí a štýlov, dizajnov, dizajnérov a udalostí priamo ovplyvňujúcich dizajn. Dôležitú súčasť tvoria neskoršie aplikácie toho ktorého štýlu, pretože práve to je hlavným zameraním tejto publikácie, vyjadreným aj v podnadpise – Inšpirácie hlavných hnutí a štýlov pre súčasný dizajn. Dnešní dizajnéri sa radi vracajú do minulosti, zvlášť do dvadsiateho storočia, po inšpiráciu. Ako píše autorka v úvode ku knihe, dizajn už nie je záležitosťou formy alebo funkcie. Je to jazyk a ako jazyk musí byť plne pochopený, aby mohol byť efektívne použitý. Táto kniha dáva k nemu kľúč nielen dizajnérom, ale aj nám, divákom a používateľom ich diela. 

Súťaž:

A teraz už len súťažná otázka, ktorá by mala preveriť vašu znalosť štýlov moderného dizajnu. Viete, z akého obdobia je obrazová ukážka? Nezaujíma nás rok vzniku, ani notoricky známy názov výrobku, a ani meno slávneho dizajnéra, iba štýl, v akom je stolička vytvorená. Ako pomôcka môže slúžiť, že išlo o nemecký štýl, ktorý bol charakteristický formou vyplývajúcou z funkcie, potlačením dekorovania v prospech funkcie, použitím betónových a kovových materiálov v stavebníctve, zároveň to bolo hnutie spolitizované a mnohí jeho radikálny étos vnímali ako socialistický. Ak viete názov štýlu, tak nám ho napíšte cez e-mail redakcii do piatka 2. 3. 2007. Dvom vylosovaným pošleme ako odmenu knihy, o ktorých dnes bola reč.

WilsonHarvey/Loewy: 1000 způsobů zpracování písma
Tvar písmena dotažený k dokonalosti,  2007

Lakshmi Bhaskaranová: Podoby moderního designu
Inspirace hlavních hnutí a stylů pro současný design, 2007

Obe knihy sú z vydavateľstva Slovart.



Elena Akácsová  viac od autora »
Vaše reakcie [12]
:: Súvisiace reklamné odkazy